دانلود پرسشنامۀ طلاق عاطفی گاتمن (2008)

دانلود پرسشنامۀ طلاق عاطفی گاتمن (2008)

توضیحات:

یکی از پیامد های بارز ازدواج در جوامع، طلاق عاطفی است. گزارش شده است که آمار طلاق در ایران حدود 30 درصد است. در طلاق عاطفی، زن و شوهر باهم زندگی می‌ کنند ولی همدیگر را به میزان لازم دوست ندارند و به دلیل آبرو هراسی، وجود فرزند و یا ترس از طلاق و جدایی در کنار هم زندگی می‌ کنند.

طلاق عاطفی نتیجه ی یک رابطه ی بیمار است که این رابطه به اندازه ی نیاز مراقبت ندیده است. پرسشنامه ی طلاق عاطفی از کتاب موفقیت یا شكست در ازدواج نوشته “جان گاتمن” (2008) گرفته شده است. این پرسشنامه شامل جملاتي درباره جنبه‌ های مختلف زندگي است که ممكن است فرد با آن موافق یا مخالف باشد.

بر اساس نمره‌ گذاری این پرسشنامه هر چه نمرۀ فرد در این مقیاس بالاتر باشد، نشان‌ دهندۀ بالا بودن احتمال بروز طلاق عاطفی در وی است. طلاق عاطفی یا همان طلاق خاموش نوعی از جدایی است که در آن زن و شوهر اگر چه با هم در زیر یک سقف زندگی می‌ کنند، اما هیچ مهر و محبت و عاطفه‌ ای بین آن‌ ها حاکم نیست، در این نوع زندگی تنها چیزی که زوجین را به هم متصل می‌ کند، عمدتاً همان قراردادی است که در ابتدای زندگی آن را پذیرفته‌ اند؛

قرار دادی که معمولاً هر دو طرف در زمان امضای بند بند موارد آن، مهر و محبتی را در دل احساس کرده‌ اند، اما پس از گذشت سال‌ ها، اکنون این رابطه شیرین و گرم به سردی و خاموشی گراییده است، مانند رابطه روحی، جسمی، عاطفی و حتی گفتاری.

در پژوهش احمدلو و زینالي روایي این ابزار تایید و پایایي آن با استفاده از آلفای کرونباخ 0/93 بدست آمد. درلعل زاده و همکاران (1394) تحقیق قیاسی به منظور سنجش اعتبار پرسشنامه، پس از اجرای مقدماتی بر روی 200 نفر از نمونه های تحقیق با استفاده از روش های آلفای کرونباخ، ضریب 0/91 به عنوان ضریب اعتبار، محاسبه شد. بر اساس پژوهش بیات مختاری پس از ترجمه مجدد این مقیاس، از چهار تن از متخصصان در این زمینه، نظر خواهی و روایی صوری آن حاصل شده است. آلفای کرونباخ تست برای شوهر 96/4 و برای زن هم 96/4 ارائه شده است. صلایانی و اصغری (1393) آلفای کرونباخ این پرسشنامه را 70/4 گزارش کردند.

توضیحات فوق تنها بخشی از توضیحات مرتبط با پرسشنامه می باشد؛ توضیحات تکمیلی به همراه سوالات پرسشنامه، تحلیل و تفسیر دقیق امتیازات بدست آمده، روایی، پایایی و منابع معتبر در فایل ورد پرسشنامه موجود است.

پاورپوینت های مرتبط با موضوع پرسشنامه:

طلاق روانی

کارگاه مهارت های زناشویی

ازدواج و طلاق در ایران

دانلود پرسشنامۀ طلاق عاطفی گاتمن (2008)

جامعه هدف:

این پرسشنامه، برای زوجین بالای 18 سال است.

نمره گذاری:

این مقیاس 24 سؤال دارد و به شیوه ی بله یا خیر باید به آن جواب داد. بعد از جمع کردن پاسخ‌ هاى بله، اگر تعداد آن برابر 8 و بالاتر بود زندگي آزمون دهنده در معرض خطر و جدایي قرار دارد.

خرده مقیاس ها:

این پرسشنامه، خرده مقیاس ندارد.

دانلود پرسشنامۀ طلاق عاطفی گاتمن (2008)

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *