دانلود پرسشنامۀ رشد اجتماعی واینلند (1953)

دانلود پرسشنامۀ رشد اجتماعی واینلند (1953)

توضیحات:

دانلود پرسشنامۀ رشد اجتماعی واینلند (1953)

Vineland Social Development Questionnaire

رشد اجتماعی یکی از مؤلفه‌ های برجسته سلامت روانی و رشد شخصیت است و ضعف در رشد اجتماعی ممکن است منجر به اختلال در تحصیل، فرصت‌ های شغلی مختل شده و مشکلاتی در آینده کودکان شود. کودکان مدارس ابتدایی باید از طیف وسیعی از توانش‌ های اجتماعی مانند توانش‌ های ارتباط با همسالان، رفتارهای اجتماعی (به عنوان مثال احترام به دیگران)، توانش‌ های رهبری، حل مسئله و مسئولیت‌ پذیری بهره‌ مند شوند.

هدف این آزمون که توسط دال (1953) طراحی شده است، ارزیابی میزان توانایی فرد در برآوردن نیازهای عملی خود و قبول مسئولیت است. این آزمون 117 سوال دارد و گستره سنی تولد تا بالاتر از 25 سالگی را در بر می‌گیرد و تا دوازده سالگی نیز برای هر سال سوال‌ های مجزایی در نظر گرفته شده است. اما از 12 سالگی به بعد (بین 12 تا 15 سالگی، 15 تا 18 سالگی، 18 تا 20 سالگی، 20 تا 25 سالگی و از 25 سالگی به بالا) به صورت مشترک است.

برای اجرای این آزمون از یک مرحله قبل از سن تقویمی آزمودنی شروع به اجرای آزمون می نماییم. بدین ترتیب که اگر آزمودنی به تمام سوالات سن مربوطه پاسخ صحیح داد، به مرحله بعد رفته و اگر آزمودنی حتی به یک مورد از سوالات سن مربوطه پاسخ اشتباه بدهد، مجدداً به یک مرحله قبل بر می‌ گردیم.

بدین ترتیب ادامه می‌ دهیم تا جایی که آزمودنی به تمام سوالات یک مرحله (یا یک سن)، پاسخ اشتباه دهد. این پرسشنامه به صورت حضوری می‌ تواند مورد استفاده قرار گیرد. آزمون‌ گر یا یکی از اعضای خانواده‌ی کودک با شناخت و بررسی ویژگی‌ های کودک اقدام به تکمیل پرسشنامه می‌ کنند. برای بزرگسالان نیز یکی از افرادی که نسبت به فرد آزمودنی شناخت دارد عبارات را تکمیل می‌ کند.

پرسشنامۀ رشد اجتماعی واینلند توسط توکلی و همکاران هنجار یابی شد. آنها ضریب روایی مؤلفه یا خرده مقیاس ها را این چنین گزارش کردند: خودیاری عمومی (0/84)، خودیاری در لباس پوشیدن (0/81)، خودیاری در غذا خوردن (0/79)، ارتباط با دیگران (0/81)، خود تنظیمی در رفتارهای خود (0/82)، اجتماعی شدن (0/82)، تحرک بدنی (0/81) و حرفه و شغل (0/83) و در نهایت روایی کل آزمون (0/82) و پایایی آن نیز (0/89) بود.

براهنی هنجاریابی مقدماتی این مقیاس را برای جمعیت ایران انجام داد که نتایج حاصل از این بررسی با استفاده از روش های باز آزمایی و ارزیابی های متفاوت نشان دهنده پایایی خوب و قابل قبول مقیاس (0/92) در همه گزینه ها در جامعه ایرانی است.

این پرسشنامه به صورت حضوری می‌ تواند مورد استفاده قرار گیرد. آزمون‌گر یا یکی از اعضای خانواده‌ی کودک با شناخت و بررسی ویژگی‌های کودک اقدام به تکمیل پرسشنامه می‌ کنند. برای بزرگسالان نیز یکی از افرادی که نسبت به فرد آزمودنی شناخت دارد عبارات را تکمیل می‌ کند.

توضیحات فوق تنها بخشی از توضیحات مرتبط با پرسشنامه می باشد؛ توضیحات تکمیلی به همراه سوالات پرسشنامه، تحلیل و تفسیر دقیق امتیازات بدست آمده، روایی، پایایی و منابع معتبر در فایل ورد پرسشنامه موجود است.

پاورپوینت های مرتبط با موضوع پرسشنامه:

رشد هیجانی و اجتماعی در اوایل تولد

آسیب شناسی اجتماعی

آسیب های اجتماعی

ناهنجاری های اجتماعی

دانلود پرسشنامۀ رشد اجتماعی واینلند (1953)

جامعه هدف:

گستره سنی این پرسشنامه، تولد تا بالاتر از 25 سالگی را در بر می‌گیرد و تا دوازده سالگی نیز برای هر سال سوال‌ های مجزایی در نظر گرفته شده است. اما از 12 سالگی به بعد (بین 12 تا 15 سالگی، 15 تا 18 سالگی، 18 تا 20 سالگی، 20 تا 25 سالگی و از 25 سالگی به بالا) به صورت مشترک است.

نمره گذاری:

روش نمره گذاری این پرسشنامه بدین شکل است که هر ماده، یک نمره دارد و برای نمره گذاری نیز از چند علامت استفاده می شود: علامت (+)، علامت (NO+)، علامت (MO)، علامت (F+)، علامت (F)، علامت (±)، علامت (-)، علامت (E)،

خرده مقیاس ها:

این پرسشنامه، دارای 8 خرده مقیاس است که به صورت زیر دسته بندی می شود:

خودياری عمومی (Self  Help General)

خودياری در غذا خوردن (Self  Help  Eat)

خودياری در لباس پوشيدن (Self  Help Dress)

خود رهبری (Self  Direction)

اشتغال (Occupation)

ارتباط زبانی (Communication)

جا به جایی (Locomotion)

اجتماعی شدن (Sociality)

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *