چک لیست نشانه های بیماری-90

چک لیست نشانه های بیماری-90

توضیحات:

چک لیست نشانه های بیماری-90

چک‌ لیست نشانه‌ های بیماری-90 تجدید نظر شده (SCL-90-R) وسیله‌ ای برای سنجش سطح فعلی نشانه‌ های بیماری است که طی یک فاصله‌ زمانی یک‌ هفته‌ ای روی داده‌ اند. چنان که از نامش پیداست،  SCL-90-R متشکل از 90 عبارت توصیفی در مورد علایم بیماری است که مراجع بر حسب شدت، آنها را درجه‌ بندی می‌ کند. زمان لازم برای اجرای آن معمولا بین 12 تا 15 دقیقه است.

تفسیر نمرات را می‌ توان با شاخص‌ های کلی شروع کرد و بعد تا سطح بُعدی و نشانه / ماده ادامه داد. با توجه به تردید آمیز بودن استقلال ابعاد نه‌ گانه، تفسیرها باید بشتر به عنوان فرضیه‌ هایی تلقی شوند و با توجه به سایر اطلاعات مورد بررسی بیشتر قرار گیرند.

این پرسشنامه به منظور  ارزیابی سطح فعلی نشانه‌ های بیماری است. این پرسشنامه به صورت حضوری یا آنلاین می‌ تواند مورد استفاده قرار گیرد. فرد به صورت خود گزارش‌ دهی، اقدام به تکمیل پرسشنامه می‌ کند.

در صورتی که به پرسشنامه یا مبانی نظری متغیر خاصی نیاز دارید، کافی است با کارشناسان ما در ارتباط باشید. آیدی تلگرام ادمین سایت روان پوینت: Ravanpoint_admin@

همچنین آدرس ایمیل جهت ارتباط مستقیم با ادمین: Ravanpoint.ad@gmail.com

پاورپوینت های مرتبط با موضوع پرسشنامه:

اختلالات خلقی

اختلالات رشدی

اختلالات شخصیت

اختلال اضطراب اجتماعی

اختلالات تجزیه ای و نشانه جسمانی

دانلود پرسشنامه پرخاشگری نواکو (1986)

چک لیست نشانه های بیماری-90

جامعه هدف:

افراد دارای مهارت خواندن تا سطح حداقل کلاس ششم

نمره گذاری:

پاسخ ­های پرسشنامه بر روی یک مقیاس 5 درجه‌ ای در طیف لیکرت (غلط، به‌ ندرت درست، گاهی درست، خیلی درست و کاملاً درست) تنظیم شده است.

خرده مقیاس ها:

جسمانی کردن: کسب نمره‌ بالا حاکی از این است که درماندگی عمدتا مربوط به نگرانی‌ های مرتبط با کژکاری‌ جسمی واقعی، شدید، یا خیالی است.

وسواس فکری – عملی: این بعد بر تکانه‌ ها، افکار و اعمالی متمرکز است که مقاومت‌ ناپذیر، ناخواسته و خارج از کنترل شخص هستند.

حساسیت بین فردی: نمره‌ بالا حاکی از این است که شخص مشکل قابل ملاحظه‌ ای در موقعیت‌ های بین‌ فردی دارد.

افسردگی: نمره‌ بالا بیانگر این است که شخص در حال تجربه‌ نشانه‌ های افسردگی است.

اضطراب: این بعد بر احساس نگرانی، عصبی بودن، دلواپسی و وحشت تمرکز دارد.

خصومت: افراد دارای نمره‌ بالا، دچار آزردگی، تحریک‌ پذیری، خشم و احتمالا غیظ هستند.

اضطراب فوبیک: این بعد بر وجود ترس‌ های افراطی و غیر منطقی مرتبط با یک شخص، مکان، شیء، یا موقعیت معطوف است.

اندیشه پردازی پارانویید: ماده‌ های این یعد، مولفه‌ های اصلی افکار پارانوییدی را نشان می‌ دهند که شامل خصومت، فرافکنی، خود بزرگ‌ بینی، بدگمانی و نیاز به کنترل مبتنی بر ترس از دست دادن استقلال می‌ شود.

روان پریش خویی: نمره‌ های بالا شخصی را نشان می‌ دهد که به شدت گوشه‌ گیر و انزوا طلب است و ممکن است نشانه‌ های اصلی اسکیزوفرنی شامل توهم‌ ها (شنیدن صداها، انتشار فکر) و کنترل فکر (هذیان) را تجربه کند.

بعد سوالات اضافی: این قسمت که شامل 7 سوال می شود تحت هیچ یک از ابعاد 9 گانه دسته بندی نشده اند.

چک لیست نشانه های بیماری-90

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *