دانلود پرسشنامۀ افکار خودکشی بک (1961)

دانلود پرسشنامۀ افکار خودکشی بک (1961)

توضیحات:

دانلود پرسشنامۀ افکار خودکشی بک (1961)

The Beck Suicide Scale Ideation (BSSI)

خودکشی خشمی که نسبت به خود ابراز میشود، به یک رفتار واحد اشاره ندارد، بلکه به طور گسترده ای به بسیاری از رفتارهای متنوع و پیچیده می پردازد و ممکن است شامل صحبت کردن در مورد اندیشه های خودکشی، قصدمندی، رفتارهای خودکشی گرا، اقدام به خودکشی یا غیره باشد.

تلاش های فراوانی برای شناسایی عوامل خطری که منجر به اندیشه پردازی یا اقدام به خودکشی میشوند با هدف درک و فهم خودکشی و پیشگیری از آن صورت گرفته، با این حال هنوز خودکشی یکی از عوامل عمده مرگ و میر در سراسر جهان است و از میزان آن کاسته نشده است، و شناسایی افرادی که از بیشترین عوامل خطر برای خودکشی برخوردارند دارای اهمیت فراوانی است.

افکار خودکشی یک اصطلاح پزشکی است که در رابطه با اشتغال ذهنی شدید فرد در حول و حوش خودکشی به کار برده می‌ شود. این افکار و تصورات انواع گوناگونی را شامل می‌ شوند. برخی از این افکار ممکن است در حد تصور و خیال پردازی بوده و آن چنان جدی نباشد که از آن جمله می‌ توان به طرح و نقشه خودکشی با جزئیات، بازی نقش و تفکر درباره‌ ی خودکشی ناموفق و نیمه‌ خودکشی به گونه‌ای که افراد دیگر از رنج روحی فرد باخبر بشوند، اشاره کرد. اما برخی دیگر ممکن است کاملاً جدی و به قصد نابودی فرد در ذهن وی جریان داشته باشند.

مهم‌ترین عاملی که می‌ تواند در تفکرات و خیال پردازی‌ های فرد درباره خودکشی نقش ایفا کند، افسردگی است. اما عوامل دیگری نیز همچون برخی بیماری‌ های روانی، حوادث غیر قابل پیش‌ بینی و اتفاقات درون خانواده می‌ توانند سبب ساز شکل‌ گیری افکار و خیالات خودکشی در فرد بشوند.

مقیاس افکار خودکشی بک، به منظور آشکار سازی و اندازه‌ گیری شدت نگرش‌ها، رفتارها و طرح‌ ریزی برای ارتکاب به خودکشی در طی هفته‌ ی گذشته تهیه شده است. سوالات مقیاس مواردی از قبیل آرزوی مرگ، تمایل به خودکشی به‌ صورت فعال و نافعال، مدت و فراوانی خودکشی، احساس کنترل برخود، عوامل بازدارنده خودکشی و میزان آمادگی فرد جهت اقدام به خودکشی را مورد سنجش قرار می‌دهد. در این آزمون، 5 سوال غربالگری وجود دارد. اگر پاسخ‌ ها نشان‌دهنده‌ی تمایل به خودکشی فعال یا غیرفعال باشد، سپس آزمودنی باید 14 سوال بعدی را نیز ادامه دهد.

مطالعات گذشته نشان دادند، مقیاس افکار خودکشی بک با آزمون‌های استاندارد شده افسردگی و گرایش به خودکشی همبستگی بالایی داشته است. ضرایب همبستگی دامنه‌اش از 0/90 برای بیماران بستری تا 0/94 برای بیماران درمانگاهی بود. همچنین همبستگی این مقیاس با سوال خودکشی پرسشنامه افسردگی بک از 0/58 تا 0/69 بود. به علاوه همبستگی مقیاس ناامیدی بک و پرسشنامه افسردگی بک از 0/64 تا 0/75 گزارش شده است. همچنین مطالعات نشان دادند که اعتبار این مقیاس با استفاده از روش آلفای کرونباخ 0/87 تا 0/97 و با استفاده از روش آزمون-بازآزمون 0/54 می‌باشد.

توضیحات فوق تنها بخشی از توضیحات مرتبط با پرسشنامه می باشد؛ توضیحات تکمیلی به همراه سوالات پرسشنامه، تحلیل و تفسیر دقیق امتیازات بدست آمده، روایی، پایایی و منابع معتبر در فایل ورد پرسشنامه موجود است.

پاورپوینت های مرتبط با موضوع پرسشنامه:

خودکشی از دیدگاه روانپزشکی

مداخله در بحران خودکشی

پیشگیری و درمان خودکشی

دانلود پرسشنامۀ افکار خودکشی بک (1961)

جامعه هدف:

این پرسشنامه به ورت خودگزارشی بوده و برای افراد بالای 18 سال است.

نمره گذاری:

پاسخ ­های پرسشنامه بر روی یک مقیاس 3 درجه‌ای نقطه‌ای از صفر تا 2 تنظیم شده است.

نمره‌ی کلی فرد بر اساس جمع نمرات محاسبه می‌شود که از 0 تا 38 قرار دارد.

سه عامل موجود در این مقیاس به‌صورت زیر است: تمایل به مرگ (5 سوال)،  آمادگی برای خودکشی (7 سوال)، تمایل به خودکشی واقعی (4 سوال)

سه سوال نیز مربوط می‌شوند به بازدارنده‌هایی برای خودکشی و یا کتمان خودکشی

خرده مقیاس ها:

این پرسشنامه، خرده مقیاس ندارد.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *