دانلود پرسشنامۀ افسردگی، اضطراب، استرس (DASS) (1995)

معرفی پرسشنامۀ DASS:

دانلود پرسشنامۀ افسردگی، اضطراب، استرس (DASS) (1995):

این پرسشنامه توسط لاویبوند و لاویبوند (1995) طراحی شده است. مجموعه ای از سه مقیاس خود گزارش‌ دهی برای ارزیابی حالات عاطفه منفی در افسردگی، اضطراب و استرس است. کاربرد این مقیاس اندازه گیری شدت نشانه های اصلی افسردگی، اضطراب و استرس است. برای تکمیل این مقیاس فرد باید وضعیت یک نشانه را در طول هفته گذشته مشخص کند. از آنجا که این مقیاس می تواند مقایسه ای از شدت علایم در طول هفته های مختلف فراهم کند، می توان از آن برای ارزیابی پیشرفت درمان در طول زمان استفاده کرد

کاربرد این مقیاس، اندازه گیری شدت نشانه های اصلی افسردگی، اضطراب و استرس است که فرم کوتاه آن شامل 21 سوال می‌ باشد به صورت روبرو طبقه‌ بندی شده‌ اند: استرس (7 سوال)، اضطراب (7 سوال) و افسردگی (7 سوال) می‌ باشد.

فرم بلند این پرسشنامه شامل 42 عبارت است که هر یک از 14 عبارت یک عامل یا سازه روانی را اندازه‌ گیری می‌ کند.

این مقیاس توانایی تشخیصی و غربالگری نشانه‌ های اضطراب، افسردگی و استرس را در طی یک هفته گذشته دارد. کاربرد این مقیاس جهت افراد بزرگسال است. هرچند این آزمون توانایی غربالگری و تشخیص در دورۀ نوجوانی را نیز دارد، ولی بهتر است برای افراد بالاتر از 15 سال مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه پاسخ دهی به پرسش‌ ها به صورت چهار گزینه‌ ای است که به صورت خود سنجی تکمیل می‌ شود. نمره نهایی هر کدام از خرده‌ مقیاس‌ ها، از طریق مجموع نمرات سوال‌ های مربوط به آن به‌ دست می‌ آید. حداقل نمرۀ ممکن 0 و حداکثر نمره 63 خواهد بود. از آنجا که این پرسشنامه فرم کوتاه‌ شدۀ مقیاس اصلی (۴۲ سوالی) است، لازم است که نمرۀ نهایی هر یک از این خرده مقیاس‌ ها، ۲ برابر شود (ضربدر 2 شود).

روایی و اعتبار این پرسشنامه در ایران توسط سامانی و جوکار (1386) مورد بررسی قرار گرفته است که اعتبار باز آزمایی را برای مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس به ترتیب برابر 80%، 76% و 77% و آلفای کرونباخ را برای مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس به ترتیب برابر 81%، 74% و 78% گزارش کرده‌ اند (سامانی و جوکار، 1386).

همچنین این آزمون در ایران اولین بار توسط صاحبی و همکاران (2005) اعتبار یابی گردید. همسان‌ سازی درونی خرده‌ مقیاس های آزمون از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد و مقادیر آن برای افسردگی 77%، برای اضطراب 79% و برای استرس 78% به دست آمد

لویابند و لویابند (1995) در یک نمونه بزرگ 717 نفری از دانشجویان، پرسشنامه افسردگی بک با مقیاس (r=0/4) DASS همبستگی بالایی را نشان دادند. علاوه بر این، آنتونی و همکاران (1998) الگوی مشابهی از همبستگی را در نمونه‌ های بالینی بدست آوردند. کرافورد و هنری (2003) نیز در نمونه 1771 نفری انگلستان این ابزار را با دو ابزار دیگر مربوط به افسردگی و اضطراب مقایسه و پایایی این ابزار را با آلفای کرونباخ برای افسردگی 95%، اضطراب 90% و استرس 93% و برای نمرات کل 97% گزارش نمود.

خرده‌مقیاس‌های پرسشنامۀ DASS:

این پرسشنامه، دارای خرده‌مقیاس‌های زیر است:

  1. خرده‌مقیاس افسردگی: سوالات 3، 5، 10، 13، 16، 17، 21
  2. خرده‌مقیاس اضطراب: سوالات 2، 4، 7، 9، 15، 19، 20
  3. خرده‌مقیاس استرس: سوالات 1، 6، 8، 11، 12، 14، 18

جامعۀ هدف پرسشنامۀ DASS:

این پرسشنامه، برای افراد بزرگسال و افراد بالای 15 سال کاربرد دارد.

نکات تکمیلی:

روایی و پایایی خارجی ✔️
روایی و پایایی ایرانی ✔️
مقاله مرجع ایرانی ✔️
راهنمای نمره‌گذاری ✔️
راهنمای تفسیر ✔️
فایل Word + فایل PDF ✔️
تعداد آیتم‌ها (سوالات) 21 آیتم
قیمت رایگان

دانلود فایل PDF:

دانلود فایل Word:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *