دانلود پرسشنامۀ امید به زندگی میلر (1988)

دانلود پرسشنامۀ امید به زندگی میلر (1988)

توضیحات:

دانلود پرسشنامۀ امید به زندگی میلر (1988)

اسنایدر امید را به عنوان ســازه‌ای شــامل دو مؤلفــه مفهوم‌ سازی کرده است: 1. توانایی طراحی گذرگاه‌ هـایی بــه ســوی هــدف های مطلــوب بــه رغــم موانــع موجــود 2. کارگزار انگیزش برای استفاده از این گذرگاه‌ ها. امیـد مجموع این دو مؤلفه است. طبق ایـن مفهـوم‌ سـازی، امیـد هنگامی نیرومند اسـت کـه هـدف های ارزشـمندی را در برگیرد و با داشتن موانـع چـالش‌ برانگیـز ولـی نـه بـر طـرف نشدنی، احتمال دستیابی به آنهـا در میـان مـدت وجـود داشته باشد.

امید با سلامت روانی و جسمی که با انواع مقیاس‌ ها ماننـد پاسخ مثبت به مداخله پزشکی، سلامت ذهنـی، خلـق مثبـت، پرهیز از رویدادهای پرفشـار زنـدگی، نشـاط و شـادکامی در امور زندگی و مسأله‌ گشایی همبستگی مثبـت دارد و آنهـا را پیش‌ بینی میکند. آزمون امید به زندگی میلر که در سال 1988 توسط میلر ساخته شده از نوع آزمون‌ های تشخیصی بوده و شامل 48 گویه از حالت‌ های امیدواری و درماندگی می‌ باشد که ماده‌ های قید شده در آن بر مبنای تظاهرات آشکار یا پنهان رفتاری در افراد امیدوار و ناامید برگزیده شده‌ اند.

برای محاسبه روایی پرسشنامه نمره کل پرسشنامه با نمره سوال ملاک بطور همزمان توسط آزمودنی ها کسب شده بود، همبسته گردید و ضریب اعتبار 0/64 و 0/001 به دست آمد. برای محاسبه روایی پرسشنامه، نمره کل پرسشنامه با نمره سوال ملاک بطور همزمان از آزمودنی ها کسب شد که رابطه مثبت و معنی‌داری نشان داد.

این آزمون برای اولین بار در ایران توسط سمیعی بر روی 30 نفر از دانشجویان پسر رشته پرستاری اجرا شد و به منظور تعیین پایایی آن از روش ازمون مجدد با فاصله یك هفته استفاده شد. ضریب همبستگی پیرسون بین دو سری از نمرات آزمون  75% =R برآورده شد و میانگین 151/3 بوده است. به منظور اطمینان از پایایی آزمون این پرسشنامه توسط محققان بر روی تعداد بیشتری (152 نفر) از دانشجویان دختر و پسر مراكز تربیت معلم تهران اجرا گردید كه ضریب آلفای كرونباخ 91/5% به دست آمد و میانگین به دست آمده 196 بود.

آزمايش مقدماتي اين معيار در آمريكا روي 75 نفراز دانشجويان اجرا شد اين آزمايش ماده هاي اميد را به طور روشن از نظر سطح آمادگي ، ويژگي اعتبار تحت بررسي قرار داد. ضريب پايايي 95% و اعتبار (تست مجدد بافاصله ي دو هفته 87 % و ميانگين اميدواري 175/6 بر آورده شده است. اين آزمون براي اولين بار در ايران توسط سميعي (1368) بر روي 30 نفر از دانشجويان پسر رشته پرستاري اجرا شد و به منظور تعيين پايايي آن از روش آزمون مجدد با فاصله يك هفته استفاده شد. ضريب همستگي پيرسون بين دو سري از نمرات آزمون  75% =R برآورده شد و ميانگين 151/3 بوده است.

پاورپوینت های مرتبط با موضوع پرسشنامه:

آموزش مهارت های زندگی

مهارت های مشاوره فردی

روانشناسی سلامت

دانلود پرسشنامۀ امید به زندگی میلر (1988)

جامعه هدف:

این پرسشنامه، برای تمامی افراد بزرگسال قابل استفاده است.

نمره گذاری:

در برابر هر گویه که نماینده یک نشانه رفتاری است، گزینه ­هایی بدین شرح نوشته شده است (بسیار مخالف=1، مخالف=2، نمیدانم=3، موافق= 4، بسیار موافق=5). سوالات ۱۱- ۱۳- ۱۶- ۱۸- ۲۵- ۲۷- ۲۸- ۳۱- ۳۳- ۳۴- ۳۸- ۳۹- ۴۷- ۴۸ به صورت وارونه نمره گذاری می‌شوند. هر فرد با انتخاب جمله‌ای که در رابطه با او صدق می‌کند، امتیاز مربوط به خویش را بدست می‌ آورد و بدین ترتیب امید به زندگی و درماندگی وی مورد ارزیابی قرار می‌ گیرد. در این آزمون، امتیازات کسب شده از 48 تا 240 متغیر می‌ باشد و چنانچه فردی نمره 48 را دریافت کند، کاملاً درمانده تلقی می‌ شود و نمره 240 نیز حداکثر امیدواری را نشان می‌ دهد.

خرده مقیاس ها:

این پرسشنامه، خرده مقیاس ندارد

 

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *