دانلود پرسشنامه خود بیمار انگاری (1980)

دانلود پرسشنامه خود بیمار انگاری (1980)

توضیحات:

دانلود پرسشنامه خود بیمار انگاری (1980)

Self-diagnosis questionnaire (1980)

بدن انسان سیستم پیچیده ای است و وظیفه اصلی آن جلوگیری از ورود و تهاجم ارگانیسم­ های خارجی به درون بدن است. اما هیچ سیستمی کامل و بی­ نقص نیست. علاوه بر مقاومت افراد در برابر بیماری­ ها، به وراثت ژنتیکی نیز بستگی دارد. سرشت و وضعیت طبیعی ما میتواند با توجه به نگرش ما تغییر کند. دغدغه فکری درباره سلامتی یک موضوع است و علاقه مفرط و وسواس گونه به آن که عموما خود بیمار انگاری نامیده می­شود، موضوع دیگری است. اکنون پزشکان بر این باورند که صرف ­نظر از افزایش سطح عمومی سلامت افراد، تمایلات خود بیمار انگارانه، آسیب ­های بیشتری بر آنان وارد می ­کند.

این پرسشنامه به منظور آشنایی افراد با تمایلات خود بیمار انگاری و این که تا چه میزان این تمایلات در افراد ریشه دارند توسط ایوانز در سال 1980 ساخته و طراحی شده است.

توضیحات فوق تنها بخشی از توضیحات مرتبط با پرسشنامه می باشد؛ توضیحات تکمیلی به همراه سوالات پرسشنامه، تحلیل و تفسیر دقیق امتیازات بدست آمده، روایی، پایایی و منابع معتبر در فایل ورد پرسشنامه موجود است.

پاورپوینت های مرتبط با موضوع پرسشنامه:

بیماری های و سندروم های ژنتیکی

طب روان تنی

دانلود پرسشنامه خود بیمار انگاری (1980)

جامعه هدف:

این پرسشنامه برای افرادی که بیش از 70 سال دارند، معتبر نیست و عامل خود بیمار انگاری را در مورد افرادی که بیماری های شدیدی داشته ­اند نشان نخواهند داد. از این رو لازم است تا عامل اصلاحی سن در آن منظور شود.

نمره گذاری:

به هر کدام از سوالات بر اساس پاسخی که فرد داده است، نمره تعلق می گیرد. لذا لازم است که بر اساس فایل راهنما به سوالات امتیاز تعلق بگیرد. پس از نمره گذاری بر اساس امتیاز به دست آمده تحلیل سوالات انجام می گیرد. تفسیر نمرات به صورت خلاصه عبارتند از:

0-10: بدون اثری از خود بیمار انگاری

11-20: وضعیت هنجار و متوسط

21-30: وجود اثرات کمی از حالت خود بیمار انگاری

31-40: وجود مقدار بیشتری از حالات خود بیمار انگاری در فرد

41-60: فرد خود بیمار انگاری داشته و علاقمند به مصرف انواع داروها و ویزیت پزشکان است.

بیشتر از 60: وضعیت فرد بسیار نگران کننده بوده و باید ابتدا جهت بررسی سلامتی جسمانی به پزشک و سپس به روانشناس مراجعه کند.

خرده مقیاس ها:

این پرسشنامه فاقد خرده مقیاس است.

دانلود پرسشنامه خود بیمار انگاری (1980)

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *